FAQ

Zamierzasz zorganizować letni pokaz kina plenerowego lub samochodowego? Masz pytania? Nie wiesz jakie masz formalne obowiązki jako Organizator, a co – w ramach umowy – zrobimy „za Ciebie”? 

Koniecznie przeczytaj nasze FAQ!

Tak, od 1 marca możliwa jest organizacja pokazów kinowych na zewnątrz, a także wewnątrz pomieszczeń.

To zależy od okoliczności, możliwości i potrzeb 🙂 

Kino samochodowe jest mniej uzależnione od warunków pogodowych i gwarantuje widzom niezwykłe, „amerykańskie” wrażenia. Ponadto jest najbardziej bezpieczną pandemiczną rozrywką.
Natomiast kino plenerowe ma swój niezaprzeczalny, letni urok. Nie jest też tak wymagające jeśli chodzi o przestrzeń – można je zorganizować na mniejszym terenie, mniej istotna jest nawierzchnia – może być to zarówno skwer, parking, jak i park czy boisko.

To zależy od wielu czynników, takich jak:

  • rodzaj pokazu (plenerowy/samochodowy/specjalny),
  • termin pokazu (weekend/dzień w tygodniu, wysoki/niski sezon),
  • miejsce pokazu (czyli koszty i czas dojazdu),
  • planowana liczba widzów (wielkość ekranu i liczba potrzebnych leżaków),
  • ewentualne dodatkowe usługi (plakaty, promocja, popcorn itp.).

Średnio cena pokazu plenerowego waha się w granicach 5.000-6.000 netto, ale zorganizowanie pokazu dla kilkudziesięciu widzów, na ekranie ramowym, poza wysokim sezonem (tj. okresem wakacji), w środku tygodnia i bez leżaków będzie możliwe już przy niższej kwocie.

Kino samochodowe jest wyjściowo nieco droższe, ponieważ na ogół wymaga większego ekranu/liczniejszej ekipy realizacyjnej.

Optymalnie: na kino plenerowe dla ok 100 osób (w warunkach covidowego reżimu) potrzebujemy terenu o wielkości ok 30x30m, na pokaz samochodowy dla 80-100 aut osobowych – ok 45x55m.

Ale i na mniejszym możemy się zmieścić 😉 

O ile kino plenerowe można zrobić niemal wszędzie – wystarczy park, plac, rynek, a nawet większy ogród – o tyle kino samochodowe jest już nieco bardziej wymagające, warto zadbać o utwardzone podłoże. Z całą pewnością teren powinien być płaski i oddalony od źródeł silnego światła, których nie będzie można wyłączyć na czas pokazu (jak np. latarnie uliczne). Dobrze też by było to miejsce znane widzom i takie, do którego łatwo będzie trafić.
Niezbędne jest także zapewnienie źródła stabilnego zasilania (jeśli go nie ma będzie potrzebny agregat).

Żeby upewnić się czy teren będzie odpowiedni, w czasie przygotowań do wydarzenia poprosimy Cię o:

  • podanie dokładnego adresu / przesłanie pinezki google,
  • przesłanie kilku zdjęć (zwłaszcza jeśli na terenie są drzewa, latarnie, wysepki itp.),
  • informację o źródle zasilania,
  • zweryfikowanie możliwości wyłączenia świateł w pobliżu.

Nie, nie ma takiej konieczności. Jednak w czasie pandemii teren pokazu powinien być wyraźnie wyznaczony, tak by można było nadzorować przestrzeganie wytycznych w jego obrębie.

Organizator, poza terenem, zapewnia:

  • dostęp do prądu – potrzebujemy stabilnego zasilania o napięciu 230V, 16A w odległości max. 30m od miejsca projekcji lub agregatu prądotwórczego o minimalnej mocy ciągłej 5500W (z AVR),
  • obecność osoby odpowiedzialnej za pokaz na 3 godziny przed rozpoczęciem pokazu,
  • w przypadku konieczności użycia obciążających baniaków (czyli na twardym podłożu) – wodę do ich zapełnienia (2-3x 1000 l),
  • wyłączenie ewentualnych silnych źródeł światła w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca pokazu.

Ponadto po Twojej stronie jest zadbanie o zapewnienie bezpieczeństwa Widzów – w tym covidowego – przy czym Ferment Kolektiv służy wsparciem w zakresie formalności.

Pokazy kinowe (zarówno plenerowe i samochodowe) nie są imprezą masową w rozumieniu przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (o ile liczba miejsc udostępnionych widzom jest mniejsza niż 1000), dlatego też nie wymagają środków opisanych w ustawie. Jednak po Twojej stronie, jako Organizatora, pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa uczestników, co – zwłaszcza w wypadku wydarzeń organizowanych w tłumnie odwiedzanych miejscach – może wymagać zapewnienia ochrony.
Pokaz powinien być także organizowany zgodnie z aktualnymi w momencie pokazu wytycznymi dotyczącymi bezpieczeństwa w związku z epidemią covid-19. Może to oznaczać w szczególności:

  • opracowanie i przekazanie uczestnikom regulaminu wydarzenia,
  • ograniczenie liczby uczestników,
  • zapewnienie odpowiedniej organizacji terenu pokazu (odstępy pomiędzy leżakami / samochodami),
  • pobieranie od uczestników danych kontaktowych na wypadek wystąpienia incydentu epidemicznego,
  • przeprowadzanie pomiaru temperatury uczestników,
  • egzekwowanie obowiązku osłaniania nosa i ust,
  • zapewnienie środków dezynfekcyjnych.

Jednak nie martw się – przekażemy Ci listę aktualnych wytycznych oraz pomożemy opracować regulamin i skrócone zasady.

Standardowo nasza usługa obejmuje kompleksową realizację pokazu, tj. w szczególności:

  • uzyskanie licencji na pokaz publiczny wybranego tytułu,
  • rozliczenie z dystrybutorem,
  • raportowanie i opłaty na rzecz podmiotów zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (ZAiKS, ZAPA + PISF),
  • profesjonalny sprzęt (ekran, projektor, nagłośnienie / nadajnik radiowy),
  • transport sprzętu,
  • leżaki zgodnie z umową,
  • przygotowanie terenu pokazu (montaż i demontaż sprzętu i rozstawienie leżaków),
  • obsługę techniczną i kinooperatorską pokazu,
  • kierowanie ruchem na pokazach kina samochodowego,
  • weryfikację biletów / wejściówek,
  • dostosowanie obsługi Widzów to obostrzeń pandemicznych,
  • wsparcie w opracowaniu niezbędnych regulaminów, wytycznych dla widzów itp.,
  • umożliwienie wyświetlenia przez pokazem własnych materiałów promocyjnych Organizatora (spot lub plansza).

Dodatkowo istnieje możliwość zamówienia następujących usług dodatkowych:

  • opracowanie i realizacja strategii promocji wydarzenia (social media i media lokalne),
  • projekt materiałów graficznych (plakaty, formaty na facebook / instagram),
  • wydruk materiałów graficznych,
  • obsługa gastronomiczna (popcorn, napoje itp.).

Masz dodatkowe potrzeby? Napisz do nas – je także możemy dla Ciebie zrealizować!


Dysponujemy zarówno ekranami ramowymi – odpowiednimi na małe, kameralne pokazy, jak i dużymi ekranami pneumatycznymi – dedykowanymi na większe realizacje plenerowe i pokazy samochodowe. Wszystkie ekrany mają wysokiej jakości powierzchnię projekcyjną.

  • M – ekran ramowy o powierzchni 15 m2 (pole projekcyjne: 5x3m), płótno DiamondHD (2x, flat oraz scope),
  • L – ekran pneumatyczny o powierzchni 36 m2 (pole projekcyjne: 8×4,5m), Airscreen®,
  • XL – ekran pneumatyczny o powierzchni 45 m2 (pole projekcyjne: 9x5m), Airscreen®,
  • XL+ – ekran pneumatyczny o powierzchni 50 m2 (pole projekcyjne: 10x5m), Airscreen®, specjalnie podwyższona rama 3m – dedykowany do kina samochodowego,
  • XXL – ekran pneumatyczny o powierzchni 60 m2 (pole projekcyjne: 10x6m), siatka.

Na podłożu trawiastym / nieutwardzonym ekran montowany jest za pomocą śledzi wbijanych w grunt.

Na podłożu twardym (asfalt, kostka), o ile nie da się znaleźć miejsca do wbicia śledzi, ekran mocowany jest do baniaków obciążanych wodą. Zapewnienie wody (najlepiej z hydrantu / od straży pożarnej, co zapewnia szybsze napełnianie) jest po stronie Organizatora.

Uwaga na sztuczną trawę, boiska itp. – śledzie mogą uszkodzić nawierzchnię!

Nie, możliwa jest realizacja pokazu plenerowego bez leżaków. Koszt leżaków to wyjściowo 10 zł/szt., rezygnacja z leżaków może więc być sposobem na obniżenie ceny pokazu.
Może się to jednak wiązać ze zmniejszeniem komfortu widzów, a leżaki z dodatkowymi poduchami stanowią też niewątpliwą dekorację terenu pokazu.

Na ogół filmy wyświetlane są na naszych pokazach w jakości kinowej, tj. w międzynarodowym standardzie DCI, z dedykowanych profesjonalnych projektorów DCP. W związku z powyższym zazwyczaj nie ma technicznej możliwości wyświetlenia filmu z płyty DVD/bluray.
UWAGA! Także Twoje ewentualne materiały (np. plansze i spoty reklamowe) musimy otrzymać wcześniej by nadać im odpowiedni format.

Poza tym konieczne jest każdorazowo uzyskanie licencji dystrybutora na pokaz publiczny, nie można po prostu wyświetlić filmu z płyty zakupionej na użytek prywatny.

Współpracujemy ze wszystkimi dystrybutorami działającymi w Polsce i oferujemy szeroką ofertę filmów „dla każdego”. Ponieważ mamy doświadczenie, to wiemy co się na pokazach sprawdza, co nie, co będzie dobre na plener, a co się nie sprawdzi w kinie samochodowym – na naszym blogu znajdziecie listę TOP 15 plenerowych hitów. Z chęcią pomożemy w doborze repertuaru i zrobimy co w naszej mocy, żeby wyświetlić Wasz wymarzony tytuł.

Należy jednak pamiętać, że będą tu pewne ograniczenia – nie zagramy na otwartym plenerze filmów premierowych.
Zawsze też potwierdzamy z dystrybutorami dostępność tytułu dla konkretnego pokazu (daty, rodzaju kina, miejsca, liczby widzów i innych okoliczności).

O ile nie ma innych ustaleń pokaz jest realizowany zgodnie ze standardami kinowymi, tzn. w przypadku filmów zagranicznych wyświetlana jest wersja z oryginalną ścieżką dźwiękową i polskimi napisami lub dubbingiem, w przypadku filmów polskich – z polską ścieżką dialogową, bez napisów.

O ile wybrany przez Was termin jest dostępny oraz szybko ustalimy repertuar – możemy przeprowadzić realizację pokazu plenerowego nawet w kilka dni po potwierdzeniu szczegółów. Jednak zalecamy zostawić sobie czas na promocję wydarzenia 🙂

Ponadto, w przypadku kina samochodowego, konieczne jest uzyskanie częstotliwości – procedura jej ustalenia i wydania decyzji przez UKE trwa od 10 do 21 dni.

Ekipa realizacyjna potrzebuje ok 2-3 h na ustawienie sprzętu (ekranu, nagłośnienia, projektora, leżaków).

W przypadku kina samochodowego zalecamy też ok 1 h na ustawianie samochodów n terenie pokazu.

Demontaż sprzętu zajmuje ok 1-1,5 h.

Pokaz kinowy – także plenerowy i samochodowy – wymaga ciemności. Projekcję możemy więc rozpocząć ok 30 min. po zachodzie słońca.

Ze względu na pandemię mogą obowiązywać ograniczenia dotyczące liczby uczestników pokazu plenerowego / samochodowego.

Liczba widzów ma także wpływ na wybór ekranu (więcej osób – większy ekran), może być także uzależniona wielkością terenu.

Większość pokazów plenerowych i samochodowych to pokazy otwarte, niebiletowane. Istnieje jednak możliwość pobierania przez Organizatora opłat (sprzedaży biletów / cegiełek), choć nie jest to często praktykowane rozwiązanie.

Każdorazowo jednak omów taki pomysł z nami, ponieważ biletowanie pokazu należy głosić dystrybutorowi – może to mieć także wpływ na koszt licencji, a nawet na udostępnienie jej przez dystrybutora.

Bilety mogą być także sprzedawane on-line za pośrednictwem naszego systemu. Jest to najprostsze rozwiązanie, ponieważ umożliwia łatwą kontrolę biletów za pomocą dedykowanej aplikacji.

Jeżeli chcesz sprzedawać bilety we własnym zakresie – po Twojej stronie jest ich weryfikacja (a także ewentualne rozliczenia z podmiotami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi). 

Dźwięk w kinie samochodowym jest dostarczany do widzów za pośrednictwem fal radiowych FM, na częstotliwości udostępnionej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Na wypadek problemów z radioodbiornikami (np. rozładowany akumulator itp.) zawsze mamy podczas realizacji zapasowe radyjka przenośne.

Częstotliwość jest wyliczana i udostępniana na pokaz przez Urząd Komunikacji Elektronicznej zawsze dla konkretnej lokalizacji, dlatego potrzebne jest jej dokładne wskazanie (dokładny adres / pinezka google lub współrzędne geograficzne) z dokładnością do kilkudziesięciu metrów.

Zebraniem pozostałych danych do wniosku, jego włożeniem, opłaceniem itp. zajmuje się w całości Ferment.

Ponieważ mamy doświadczenie – w sezonie 2020 zrealizowaliśmy ponad ok 120 pokazów samochodowych – organizacją ruchu na terenie pokazu i wskazywaniem miejsc poszczególnym pojazdom zajmuje się nasza ekipa.

Zawsze dbamy o zapewnienie maksymalnie komfortowych warunków i dobrej widoczności wszystkim widzom, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednich wytycznych dotyczących bezpieczeństwa covidowego.

Zalecamy otwarcie terenu pokazu na ok 60 min. przed startem projekcji, co pozwala na spokojne ustawienie nawet ok 100 samochodów.

Należy pamiętać, że po wjeździe na teren pokazu nie zaleca się opuszczania pojazdu (ze względu na bezpieczeństwo pieszych), a nawet może być to zabronione ze względu na wytyczne obowiązujące w pandemii.

Podobnie przy pokazach plenerowych – ze względów bezpieczeństwa zalecamy wpuszczanie widzów najwcześniej na godzinę przed pokazem.

Nie, gdyż włączony silnik oraz światła stanowią źródło dyskomfortu dla pozostałych widzów. Także przepisy zabraniają postoju z włączonym silnikiem.

Ponieważ jednak niektóre pojazdy automatycznie blokują radio w czasie postoju, dopuszcza się krótkotrwałe włączanie silnika od czasu do czasu. Obsługa może w takiej sytuacji zaproponować przestawienie samochodu w inne miejsce – tak by nie przeszkadzał on innym uczestnikom pokazu.

O ile nie obowiązują szczególne ograniczenia związane z pandemią – widzów może być tylu, na ile osób zarejestrowany jest samochód.

Nie – obsługa ustawia samochody wg schematu, który gwarantuje wszystkim widzom widoczność. Ponadto wyższe pojazdy ustawiane są z tyłu, a niższe bliżej ekranu.

Na chwilę obecną nie ma takiego wymogu. Jeśli jednak zdecydujesz się na jej udostępnienie musisz zadbać o bezpieczeństwo widzów, m.in. o okresową dezynfekcję, udostępnienie środków do odkażania rąk oraz zachowanie odstępów pomiędzy użytkownikami.

W przypadku kina samochodowego o odwołaniu lub przerwaniu pokazu mogą zdecydować m.in. intensywne opady, silny wiatr. Lekki czy przelotny deszcz lub niższa temperatura nie będą stanowiły przeszkody. W wypadku kina plenerowego pogoda ma większy wpływ na przebieg realizacji.

W wypadku odwołania pokazu wspólnie ustalamy nowy termin realizacji.

Możemy też przenieść go do wnętrza, o ile istnieją ku temu warunki, decyzja zostanie podjęta odpowiednio wcześniej i nie obowiązują ograniczenia związane z pokazami wewnątrz.

Podobnie jak w wypadku pogody – ustalamy wspólnie nowy termin realizacji, w ramach okresu określonego w umowie.